zaterdag 16 februari 2013

Test



Soms is het wel weer lekker om een aantal basishandelingen nogmaals uit te voeren. Toen ik ooit begon met zelf stof verven begon ik met het maken van een kleurencirkel en het verdunnen van verf. Volgens mij de beste manier om te testen hoe verf mengt en hoe kleur opgebouwd is. De meeste procion verven hebben ongeveer dezelfde uitgangskleuren dus daarna werd het meestal een kwestie van een onderbouwde gok als ik een bepaalde kleur nodig had. Ondertussen is Mijn-Eigen begonnen met de verkoop van Drimare-K verf. Dit is net als procion een fiber reactive verf met als basis een net iets andere chemische verbinding. Het grote voordeel van deze verf is dat het geen poeder is maar uit gecoate korrels bestaat. Leek me wel een prettig uitgangspunt want dat procion poeder dwarrelt altijd wel heel snel rond. In ieder geval reden genoeg voor mij om de verf eens te gaan testen.
Na wat internet info verzameld te hebben kwam ik erachter dat de algemene mening is dat je deze verf iets warmer zou moeten gebruiken dan procion verf. Heb ik niet gedaan. Ik vond dat het ook maar moest werken zonder extra warmte (> 40 graden). Dit is het resultaat. Ziet er prachtig uit. De verf lost ook veel beter op dan procion en er blijven geen klontjes achter. Wel eerst water in je pot doen en dan de verf erop. Andersom geeft een klont op de bodem. Kortom, een aanrader.

Sometimes it’s nice to repeat some basic routines. When I first dyed my own fabric I started with making a color wheel and diluting dyes. I think the best we getting to know dye and how colors are made. Most of the procion dyes do have the same basic colors so after that it became an educated guess when I have to make a particular color. In the mean time webshop Mijn-Eigen started selling Drimare-K dye. Like procion dye it’s a fiber reactive dye based on a slightly different chemical compound. The main pro for this dye is that it isn’t a powder but consists of coated grains. To me that seemed to be a nice starting point because the procion powders are constantly whirling around. Reason enough to test the dye.
After collecting some info from the internet I found out that the opnion is that these dyes should ask for a little bit more warmth during the dyeing process (over 40 degrees C). I decided not to do that. This is the result. It looks beautiful. The dye is dissolvig better than procion. You have to add the water before the dye otherwise it will be a mess at the bottom. In short: recommended.

8 opmerkingen:

Ineke zei

Ziet er geweldig uit! De zwarte is dat Jet Black?

Hannie de Beer zei

Ziet er heel goed uit! Morgen naar Zwolle en meteen wat meenemen om te proberen!

Aart zei

Mooie resultaten en dank je wel voor het uittesten. Dat zwart ziet er ook zwart uit, is dat anders dan bij Procion MX? Dan is zwart meestal bruinig.
http://quiltaart.blogspot.nl

Marion zei

Dat ziet er zeker goed uit, bedankt voor de tip!

janneke zei

De kleuren zijn in ieder geval mooi helder.
En inderdaad, die losse poeder is niet zo fijn.
Ik ga het zeker ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

Dea zei

Dat ziet er mooi uit! Met poeder is het bij mij inderdaad al snel een rommeltje. Korrels lijkt me een hele verbetering.

christina zei

mooie heldere kleuren.

marjolijn zei

Wat een prachtige frisse kleuren. Echt dus het proberen waard!