maandag 22 maart 2010

Beetje rommelen / messing around

Een tijdje geleden begonnen aan een voor mijn doen klein quiltje (68x89 cm). Het quiltje moest vooral niet iets voorstellen. Met ‘niet iets’ bedoel ik in dit geval dat het niet figuratief moest zijn. Laatst zei iemand tegen me dat op al mijn quilts wel iets van een realistische afbeelding te zien was. Had ik me nooit gerealiseerd dus tijd voor iets anders. Het idee was om een aantal experimentele lapjes erop te gaan verwerken. Ik had een aantal gelijke rechthoeken gemaakt en een eenvoudig whole cloth quiltje. Hierop had ik de rechthoeken in eerste instantie gewoon opgenaaid. Werd niet mooi dus werkje aan de kant gegooid. Meestal ben ik dan heel rigoureus en gooi ik alles meteen in de vuilnisbak maar omdat ik de lapjes zo mooi vond heb ik dat toch maar niet gedaan. Al mijn ongeduld opzij gezet en de rechthoeken netjes van het quiltje afgehaald. Vervolgens al die mooie rechthoeken in repen gesneden. Mooie repen ook!. Met een lapje, medium, papier uit schoenendozen en bruine acrylverf een soort fabricpaper gemaakt. Dit nog bewerkt met treasure gold en ook in repen gesneden. Vrij gedachteloos op het quiltje genaaid. Het is echt ‘niet iets’ geworden.

A while ago I started a, in my opinion, small quilt (68x89 cm). The aim was that it should look not like anything. With ‘not like anything’ in this case I mean non figurative. Recently someone mentioned to me that on most of my quilts there was something of a realistic picture. Never realised that so time for a change. The idea was to use some experimental textiles I made. I had made a number of equal rectangles and a simple whole cloth quilt. My first action was to sew the rectangles right on the quilt. The result was rather ugly.
Usually I am quit rigid. Everything I don’t like goes straight into the bin. But because I liked the experiments so much I collected all of my patience and removed them properly.
The next step was to cut these nice rectangles in strips. Nice strips! With some fabric, medium, paper from a shoebox en brown acrylic paint I made some kind of fabric paper. Treated this with treasure gold and cut into strips as well. Without any plan sewed on the quilt. It really became ‘not like anything’.

5 opmerkingen:

Aart zei

Ik vind het erg mooi, zeker de achtergrond. Binnenkort zijn hier de kadedagen en misschien is het mogelijk om afdrukken van die dikke touwen, waar een boot mee vast ligt, afdrukken te maken op mijn stoffen.
http://quiltaart.blogspot.com

Maggi zei

You have definitely succeeded in making it non figurative. That actually enhances the textures and colours. Lovely piece.

Suus zei

Het is goed gelukt Sandra, En een hele mooie achtergrond.

Linda’s Textiles zei

This was definitely worth the work. I think it looks great.
Thanks for your kind comment on my quilt.
Interesting to see your breakdown prints - you were brave to do a workshop in your kitchen!

Emmy zei

heb het nu in het echt gezien het is prachtig